Historia

 Erkki Kannonlahden kuorma-auton päällä on Valkeakosken kuorma.
Kaksimetriset tukit on nostettu käsin Ruotsista tuodun Scania 76:n päälle.

vanha kuorma-auto, urho sisu

Traktorista uitettuihin autoihin

Kannonlahden veljeksistä Esko osti traktorin vuonna 1959. Traktorilla ajettiin pääosin hietaa oman riihen takaa, naapurista ostetuilta mailta. Kaikki Kannonlahden veljekset olivat työssä mukana alusta asti. Työ tehtiin käsipelin, hieta lapioitiin kyytiin, ja tukit nosteltiin käsin.

Erkki teki tuohon aikoihin myös vieraalle töitä. Hän toimi rahastajana ja apupoikana Lumiahon liikenteellä. Armeijan jälkeen hän ajoi Paloluodon Matilla rekkaa vieden rehua pohjoiseen. Kesäisin kuljetettiin kaljaa yötä päivää: "Mitä kuumee sen kovee kiirus", toteaa Erkki työtahdista. 

Esko osti vuonna 1963 ensimmäisen kuorma-auton, Urho-Sisun, hieta-autoksi Seinäjoen ja Tampereen väliselle ratatyömaalle. Erkin ensimmäinen auto Kontio-Sisu ostettiin Jalaspuulta vuonna 1964. Kontio-Sisulla ajettiin tukkeja Jalaspuulle, josta tuli myöhemmin Rislapuu. Myöhemmin samalla ajokilla kuljetettiin puuta Valkeakoskelle.

Työtilanne väheni dramaattisesti noihin aikoihin, kunnes sattumien kautta Yhtyneet paperitehtaat otti Kannonlahden töihin vuonna 1967. Kontio-Sisulla ajettiin tukkeja Valkeakoskelle. Samoihin aikoihin Metsäliitto tarjosi veljeksille satunnaista keikkaa puun ajossa. Kaskisten sellutehtaan auettua Yhtyneiden paperitehtaiden ajot jäivät vähemmälle ja Metsäliiton asiakkuus vahvistui.

Kontio-Sisusta luovuttiin vuonna 1967, kun tilalle saatiin Scanioita Ruotsista. Kristiinankaupungissa toimiva Krimo toi maahan naapurimaan vanhoja Volvoja ja Scanioita ns. uitettuja autoja. Toiminta laajeni 1960-luvun lopussa, kun Kannonlahdelle ostettiin Scania 75, jolla ajettiin puita Serlachiukselle (myöhemmin Metsä Serla).

 

Kyydissä myös öljyä, turvetta ja asfalttia

Autonkuljettaja Tauno Vierikko ajoi Kannonlahden öljyautoa yli 30 vuoden ajan.

öljyauto

Ensimmäinen öljyauto, ja kuljettaja sen mukana, tuli taloon vuonna 1969. Öljyä kuskattiin ensin Kesoilin sitten Nesteen lipun alla pääosin Vaasan varastosta. Toimitusalueena oli Vaasan ympäristö sekä Jalasjärven lähialueet. 

Öljykriisin ollessa kuumimmillaan vuonna 1974 öljyä tilattiin poikkeuksellisen paljon. Yritykset, kotitaloudet ja maatilat keräsivät kaikki mahdolliset tankkinsa, jotta öljy saataisiin hyvällä hintaa vielä omaan käyttöön. Tämä aiheutti öljykuljetuksissa ympärivuorokautisia ajopäiviä.

Ennen tietotekniikan mukaan tuloa kuljetusten haasteena oli tilaajan ja asiakkaan välinen tiedonkulku aikatauluista. Jotta asiakas tuli tietoiseksi tulevasta öljytoimituksesta, kuljettaja pysäytti yhdistelmänsä puhelinkopille ja suunnisti sen jälkeen paperikartan avulla osoitteeseen. Tyypillistä oli myös se että, huoltoasemalta joku hyppäsi auton kyytiin näyttämään tietä paremmalla paikallistuntemuksella. Sähköiset karttajärjestelmät helpottivat tätä ongelmaa. Tietokoneet tulivat 1990-luvulla Kannonlahden autoista ensimmäisenä juuri öljyautoon. 

Öljyautosta luovuttiin 2000-luvun alussa ajojen keskityttyä suuremmille toimijoille.  

turve lastausTurpeen kuljetus alkoi Kannonlahdella 1980-luvun puolivälissä. Ajoja oli aluksi pääosin talvella, jolloin samaa ajokkia käytettiinkesällä hiekkakuljetuksissa. Toiminta alkoi turpeen kuljettamisella Haukinevan laatalle, josta Vapo nosti turpeen junaan jatkokuljetukseen. Myöhemmin turvetta kuljetettiin Koskenkorvan viinatehtaalle, Sevolle sekä lukuisille yksityisille toimijoille. Turpeenkuljetuksesta luovuttiin vuonna 2008.

remixeri, uraremixerTehoasfaltin kanssa yhteistyö alkoi 1980-luvun alussa yksittäisillä asfalttimassakuormilla. Tehoasfaltin luovuttua omasta autokalustostaan Kannonlahden kuljetukset lisääntyivät merkittävästi. Vuonna
1991 tehoasfaltti otti käyttöön ensimmäiset remixerit sekoittamaan uutta ja vanhaa, tiestä jyrsittyä, massaa. Kaksi jyrsintä rouhi edeltä, kun Jalastiellä kokeiltiin ensimmäisen kerran remixerin ja kauhalla varustetun puutavaranosturin yhteistyötä asfalttityömaiden urapaikkauksissa. 

Tehoasfaltin ajoilta muistona yrityksessä on kaluston keltainen väri. Kannonlahden autoja nostureineen näkyy tänä päivänäkin ympäri Suomen ja Baltian Lemminkäisen asfalttityömailla.

Remixeri-töiden lisäksi Kannonlahden auto on tänä päivänä mukana tekemässä yksityisten ja yritysten pihoja Seinäjoen talousalueella. Lemminkäisen lisäksi päällystealan kuljetuksissa on aloitettu yhteistyö NCC Roads yhtiön kanssa vuonna 2015.

 Yhtiö muuttaa nimeään, johtoaan ja yhtiömuotoaan

Erkki "Emeli" Kannonlahti ihailemassa uudistettua logoa.

ert logoVuonna 1992 toisen veljeksen Esko Kannonlahden menehdyttyä yhtiö muutti nimensä Veljekset Kannonlahti Ky:stä E. Kannonlahti Ky:ksi. Osakeyhtiöksi kuljetusliike muunnettiin vuonna 2008, kun Erkki ja poikansa Kai Kannonlahti tekivät sukupolvenvaihdoksen ja Kai aloitti yhtiön toimitusjohtajana. Vuoden 2008 jälkeen Kannonlahden kuljetukset ovat keskittyneet puutavarakuljetuksiin, asfalttiajoihin sekä maa-aineskuljetuksiin.

Lisää kuvia kuvagalleriasta.